آنالیز روغن

در این مقاله شما می‌خوانید

Oil Analysis

مقدمه

روغن حاوی اطلاعات ارزشمندی از وضعیت قطعات و فرسایش‌های اتفاق افتاده می‌باشد که با نمونه‌­گیری منظم روغن از یک دستگاه، انجام تست‌­های برنامه ریزی شده به طور پیوسته و با آنالیز کردن آن می‌­توان یک روش بسیار موثر برای نظارت بر وضعیت عملکرد دستگاه‌ها و ماشین­‌آلات مختلف به وجود آورد و با شناسایی یک اشکال کوچک که در ماشین رخ داده می‌توان از خرابی­‌های بزرگ‌تر که می‌تواند باعث ایجاد خرابی‌ها و افزایش هزینه شود جلوگیری نمود.

تجزیه و تحلیل روغن یک ابزار ضروری برای ارائه اطلاعات در مورد سلامت داخلی مولد، بدون نیاز به باز کردن آن می‌باشد. آنالیز روغن یک فرآیند حیاتی برای مولد، برای تشخیص هرگونه مشکل در اجزای اصلی دستگاه قبل از کاهش عملکرد آن است.

آنالیز روغن در مولدها، می­‌تواند به شناسایی علائم سایش و همچنین آلاینده‌هایی مانند گلیکول، خاک و آب کمک کند.

طول عمر و قابلیت اطمینان مولد را می‌توان با گنجاندن آنالیز روغن در برنامه تعمیر و نگهداری افزایش داد.

همچنین تجزیه و تحلیل روغن در زمان مناسب می­‌تواند هزینه­‌های عملیاتی نگهداری مولدهای بزرگ را کاهش دهد.

نمونه روغن

اولین مرحله برای آنالیز روغن برداشت نمونه روغن از مولد است. کیت­‌ها و یا ظرف‌­های مورد استفاده جهت نمونه‌­بردای روغن باید تمیز و فاقد هرگونه آلودگی باشد. میزان روغن مورد نیاز جهت تست فیزیکی و بررسی مواد موجود در روغن  300cc و جهت تست شیمیایی 500cc می­‌باشد.

گرفتن نمونه روغن از محل تخلیه و درین اشتباه و اطلاعات نادرستی را در مورد مولد ارائه می­‌دهد.

 

نحوه نمونه برداری جهت آنالیز روغن

 هنگام گرفتن نمونه روغن، مولد باید حداقل 30 دقیقه کار کرده باشد. روشن بودن مولد باعث گرم شدن روغن و توزیع یکنواخت ذرات سایش در روغن می­‌شود.

در زیر 7 مرحله برای نمونه‌برداری صحیح روغن اشاره شده است.

  • یک لوله­‌ی نمونه‌­برداری in¼ به طول تقریبی 6in یا بلندتر به­‌طوری که از گیج نمونه­‌بردای روغن بلندتر باشد و تقریبا به انتهای مخزن روغن برسد آماده کنید. (لوله را به زاویه برش دهید.)
  • یک پمپ دستی نمونه­‌گیر روغن تهیه کنید و لوله تهیه شده را از داخل آن عبور داده تا لوله حدود 1 اینچ از درب پمپ دستی عبور کند. درب پمپ دستی نمونه­‌گیر را محکم کنید به طوری که O رینگ درب پمپ دستی اطراف لوله را محکم بگیرد.
  • بطری نمونه‌برداری را در پمپ پیچ کنید و مطمئن شوید که بطری به درستی قرار گرفته است.
  • لوله نمونه‌برداری را از قسمت گیج روغن عبور داده و مطمئن شوید که در داخل منبع قرار دارد.
  • پیستون پمپ را فقط یک بار بیرون بکشید و صبر کنید تا بطری پر شود. اگر همه چیز درست باشد بطری باید ظرف چند ثانیه پر شود. ممکن است مجبور شوید چندین بار پیستون پمپ را بکشید تا خلاء ایجاد کنید.
  • وقتی بطری پر شد، خلاء ایجاد شده را با باز کردن پیچ بطری نمونه یا باز کردن درپوش لاستیکی جلوی پمپ آزاد کنید. لوله را از مخزن بیرون بکشید، بطری را از پمپ جدا کنید و درب بطری را ببندید، آن را در ظرف حمل و نقل قرار دهید.
  • فرم مربوط به اطلاعات نمونه برداری را با دقت و به طور کامل پر کنید و به آزمایشگاه ارسال کنید و لوله نمونه‌برداری را دور بیندازید و هرگز دوباره از آن استفاده نکنید.

از چپ به راست: مراحل برداشت نمونه روغن از مخزن

روش دیگر نمونه برداری برای آنالیز روغن

روش دیگر نمونه­ برداری با استفاده از شیر نمونه گیری دائمی است. این شیر در مسیر جریان روغن قبل از فیلتر نصب می‌شود. مراحل نمونه گیری در زیر تشریح شده است. در این روش روغن داغ را پس از خروج از بخش مکانیکی و قبل از عبور از فیلتر نمونه برداری کنید. در این مورد نیز قبل از گرفتن نمونه روغن، مولد باید حداقل 30 دقیقه روشن باشد.

  • درپوش گرد و غبار را از بخش شیر نمونه‌­برداری باز کنید. اجازه دهید مقداری کمی روغن از شیر خارج شود.
  • بطری نمونه را بردارید و زیر دهانه تخلیه شیر قرار دهید.
  • شیر نمونه‌­گیری را باز کنید، بطری نمونه را پر کنید و سپس درب آن را محکم کنید.
  • درپوش گرد و غبار را دوباره در محل شیر نمونه­‌برداری قرار دهید.
  • نمونه فرم اطلاعات را با دقت و به طور کامل پر کنید، و به آزمایشگاه ارسال کنید.
شیر دائمی نمونه برداری برای آنالیز روغن
شیر دائمی نمونه برداری برای آنالیز روغن

روش نمونه گیری جایگزین – روش درین از کارتر (کارتل) یا مخزن

در موارد خاص، که تنها راه برای به دست آوردن نمونه روغن، گرفتن آن از بخش درین مخزن یا کارتر (بصورت عامیانه کارتل) می­‌باشد جهت نمونه­‌برداری مراحل زیر را انجام دهید.

  • مطمئن شوید که روغن از مولدی که حداقل 30 دقیقه روشن است گرفته می­‌شود.
  • محیط اطراف کارتر را تمیز کنید تا میزان آلودگی به حداقل برسد.
  • قبل از نمونه‌برداری روغن از محل درین حداقل یک لیتر روغن را تخلیه کنید. روغن داغ می­‌باشد جهت نگه­داشتن بطری نمونه برداری از پوشش مناسب یا انبر استفاده کنید.
  • نمونه فرم اطلاعات را با دقت و به طور کامل پر کنید، و آزمایشگاه ارسال کنید

زمان نمونه برداری برای آنالیز روغن

سیستم یا تجهیزاتی که وظیفه تولید را دارند سیستم­‌های حیاتی توصیف می­شوند. در این سیستم­‌ها اگر یک جزء سیستم از کار بیفتد کل تولید متوقف می­‌شود. باتوجه به اینکه مولدهای دائم کار در راستای تولید انرژی برق مورد بهره‌برداری قرار می­گیرند، در این گونه موارد لازم است در بازه زمانی 200 تا 250 ساعت روغن­‌های مولد مورد آزمایش قرار بگیرند.

همچنین یک نمونه روغن درست باید قبل از تعویض روغن از مولد گرفته شود. اگر نتایج آنالیز روغن نشان می­دهد که روغن در وضعیت خوبی قرار دارد، می­توان فاصله تعویض روغن را تا 30٪ افزایش داد.

 

آنالیز روغن

آنالیز روغن به سه بخش کلی تقسیم می­شود.

I) آنالیز عنصری: این آنالیز، مقدار و نوع عناصر موجود در روغن را از روی سایش اجزا، آلودگی و مواد مختلف موجود در روغن تشخیص می‌دهد.

II) آنالیز آلودگی: در این آنالیز حضور فیزیکی مایعات ناخواسته (مانند آب، سوخت، ضد یخ) یا ذرات (فلز و غیره) در روغن تشخیص داده می­‌شود و محصولات جانبی روغن مانند دوده (ناشی از سوختن روغن)، نیتراسیون و گوگرد شناسایی می­‌شود.

III) آنالیز شرایط روغن: تست ویسکوزیته و توانایی روغن برای خنثی سازی اسید (تست TBN برای موتورها و تست TAN برای غیر موتورها).

آزمایش آنالیز روغن به سه بخش غلظت فلزات، شرایط روغن و آلودگی‌ها تجزیه می­‌شود.

مهم ترین اطلاعاتی که آزمایشگاه آنالیز روغن ارائه خواهد کرد، نظرات کلی است که توسط تکنسین آنالیز روغن ارائه می­‌شود. تکنسین نتایج گذشته و نتایج موجود را می‌گیرد و مسیر عمل را تدوین می­‌کند.

 

آنالیز عنصری

آزمایش آنالیز عنصری برای بررسی عناصر مختلف موجود در روغن که ممکن است ناشی از سایش، آلودگی یا مواد افزودنی موجود در روغن باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که یک جزء روغن‌کاری شده شروع به سایش می­‌کند مقداری کمی از فلز درون روغن معلق یا مخلوط می­‌شود. این ذرات کوچک فلز اولین نشانه‌های سایش قطعات می­‌باشد. اگر به این موضوع توجه نشود سایش افزایش یافته و خرابی قطعه بالقوه رخ خواهد داد. در موارد شدید، براده­‌های فلزی دندان‌های یک چرخ دنده را می­‌توان در روغن یافت. اگر سایش شدید باشد، براده‌های فلزی در هنگام تعویض روغن مشاهده می­‌شود. براده‌های فلزی موجب سایش بیشتر قطعات می­‌شود. سایش قطعات معمولا در گیربکس‌ها، موتورها و کمپرسورها اتفاق می­‌افتد. بسیاری از اجزا و بخش­ها از فلزات مختلف ساخته شده­‌اند.

یک تکنسین آنالیز روغن با توجه به نوع فلز و غلظت یافت شده در نمونه آزمایش می­‌تواند مشخص کند که کدام جزء شروع به نشان دادن علائم سایش می­‌کند.

جدول زیر یک راهنما برای تعیین منشأ سایش قطعات فلزی در موتورها می­‌باشد.

 

تعیین منشأ قطعات فلزی

در جداول زیر منشأ وجود ذرات فلزی مختلف که ممکن است در آزمایش روغن مشاهده شود، آورده شده است.

 

جدول ‏1: منشأ آهن موجود در آزمایش روغن

آهن (Fe) : رایج ­ترین فلز موجود در سایش می‌­باشد. تقریبا در تمامی تجهیزات به نوعی وجود دارد. وجود گسترده ذرات آهن بدین معنی است که منابع زیادی برای سایش وجود دارد. 

موتور

لاینر سیلندرها- رینگ پیستون­ ها- مجموعه سوپاپ – اسبک- دنده­ های فنر- واشر- مهره­ ها- پین ­ها- بدنه موتور- شاتون- پمپ روغن- میل لنگ- میل بادامک- واشرهای قفلی

جدول ‏2: منشأ مس موجود در آزمایش روغن

مس (CU) : به صورت گسترده به عنوان آلیاژ استفاده می­‌شود. مس به دلیل خواصی مانند شکل پذیری، هدایت حرارتی و الکتریکی عالی مورد توجه است. مس به شدت در بلبرینگ­ ها و مبدل­ ها حرارتی استفاده می­‌شود.

موتور

بوش­‌های سوپاپ- بوش‌های گژن پین- بوش­‌های میل سوپاپ- هسته کولر روغن- تراست­‌واشرها- گاورنر- بلبرینگ شاتون

جدول ‏3: منشأ قلع موجود در آزمایش روغن

قلع (Sn) : اين فلز بصورت آلياژ همراه سرب و مس در ياتاقان­ ها بكار رفته است.

موتور

بوش ­های مجموعه سوپاپ- بوش گژن پین- بوش میل بادامک- هسته کولر روغن- تراست واشر- گاورنر- یاتاقان­ های شاتون

جدول ‏4: منشأ آلومینیوم موجود در آزمایش روغن

آلومینیوم (AL) : آلومینیوم دارای استحکام بالا نسبت به وزن و مقاومت بالا در برابر خوردگی می­‌باشد. آلياژهای آلومينيوم با ديگر فلزها باعث افزايش مقاومت در برابر سایش و مقاومت حرارتی می‌شود.

موتور

بدنه موتور- پیستون­‌ها- دمنده‌های هوا- بوش‌های پمپ روغن- برخی بوش­‌های پمپ روغن- برخی کولرهای روغن

جدول ‏5: منشأ کروم موجود در آزمایش روغن

کروم (Cr) : کروم به عنوان یک فلز مهندسی جهت افزایش سختی و مقاومت در مقابل خوردگی استفاده می‌­شود.

موتور

رینگ ­ها- لاینرها- سوپاپ­ های دود- کروماتیک روی در سیستم خنک­ کاری

جدول ‏6: منشأ سرب موجود در آزمایش روغن

سرب (Pb) : فلزی است نرم كه به عنوان سطح فدا شونده در قطعات تحت سایش استفاده می‌شود. به ويژه در ياتاقان­ های ژورنال جزء اصلی می‌باشد.

موتور

یاتاقان­ های اصلی- یاتاقان­ شاتون­­ ها- سرب می‌تواند بخشی از آلودگی موجود در گازوئيل باشد.

جدول ‏7: منشأ نقره موجود در آزمایش روغن

نقره (Ag) : نقره دارای ضریب هدایت حرارت بالا می­‌باشد و یک متریال عالی برای صفحات یاتاقان‌­ها می­‌باشد که حداقل اصطکاک را ایجاد می‌کند. نقره در صورت وجود عنصر “روی” در افزودنی روغن دچار خوردگی شديد می‌شود.

موتور

سوپاپ­ ها- راهنمای سوپاپ- لاینرهای سوپاپ- یاتاقان ­ها  

جدول ‏8: منشأ وجود مواد دیگر در آزمایش روغن

مواد دیگر  : فلزات دیگری را نیز می­‌توان در نمونه ­های روغن به دلیل سایش یا آلودگی یافت.

روی (Zn)

در مواد ضدسایش و ضد خوردگی- آنتی اکسیدان­ ها- آلیاژ یاتاقان­ ها- تراست واشرها

سديم (Na)

در افزودنی های ضد خوردگی- در اثر نشت مايع سيستم خنك كاری به داخل موتور- گرد و خاك

فسفر (P)

در مواد ضد سايش- ضد خوردگی- ضد اكسيداسيون

منيزيم (Mg)

آلیاژهای فولاد

بور (B)

افزودنی ضد خوردگی- ضد سايش- آنتی اكسيداسيون و می‌تواند ناشی از مايع خنك كاری و آلودگی‌های گريس باشد.

واندیم (V)

آلاینده سوخت- همچنین می­تواند عنصر آلیاژی برای فولاد

بریم (Ba)

مواد افزودنی ضد خوردگی- پاك كننده- ضد زنگ

مولیبدن (Mo)

افزودنی­ های ضد سایش- در آلیاژ یاتاقان­ ها و رینگ پیستون

آنالیز سایش فلزات به وسیله آزمایشی به نام emission spectroscopy انجام می‌­شود. این آزمایش میزان غلظت ذرات فلز ناشی از سایش، غلظت افزودنی‌­ها و آلودگی موجود در روغن را بر حسب واحد p.p.m نشان می­‌دهد. آزمایش emission spectroscopy ذرات فلز کمتر از 10 میکرون موجود در روغن را مشخص می­‌کند. تجهیزات مختلف دارای سطح مجازی از میزان غلظت ذرات فلزی ناشی از سایش می­‌باشند. یک جعبه دنده می­‌تواند سطوح بالاتری از سایش و وجود ذرات فلزی را در مقایسه با یک پمپ یا موتور داشته باشد. البته باید به این نکته توجه داشت بعضی از تجهیزات با طراحی خود سطح بالاتری از سایش فلزات را دارند. همچین آزمایش دوره‌­ای روغن جهت بررسی میزان ذرات فلزی موجود در آن مهم می­‌باشد.

محدوده مجاز ذرات فلز در روغن

جدول زیر یک قاعده کلی برای محدوده میزان مجاز ذرات فلز ناشی از سایش بر حسب p.p.m برای موتور در روغن می­‌باشد.

جدول ‏9: مقدار مرجع ذرات فلزی موجود در آزمایش روغن

 

Diesel Engine

Gasoline Engine

آهن (Fe)

80

300

کروم  (Cr)

25

40

سرب (Pb)

50

n/a

مس (Cu)

50

75

قلع (Sn)

25

40

آلومینیوم (Al)

30

40

نیکل (Ni)

10

15

فلز نقره (Ag)

5

5

فلز سیلیکون (Si)

25

50

آنالیز آلودگی

بسیاری از موتورها می‌­توانند به سرعت با آب، ذرات و رسوبات مختلف مانند لجن که محصولات اکسیداتیو روغن هستند آلوده شوند. این آلاینده‌ها به تخریب مواد روان‌کننده، افزایش درجه حرارت عملیاتی، افزایش مصرف انرژی و سایش اجزا و مصرف روغن اثر می­‌گذارد.

در جدول زیر منبع آلودگی و مشکل ایجاد شده ناشی از آن بیان شده است.

جدول ‏10: جدول منبع آلودگی و مشکلات ناشی از آن برای موتور

آلودگی

منبع

مشکلات

آب

به صورت طبیعی از کندانس یا در طول احتراق در موتورها ایجاد می‌شود.

منجر به ایجاد گرما، کف کردن روغن، زنگ‌زدگی و اکسیداسیون روغن می­‌شود.

ذرات

ورود آلودگی از طریق seal، تنفس نامناسب موتور

منجر به سایش زودرس قطعات می‌شود و ایجاد رسوب را تسهیل می­‌کند.

اکسیداسیون

تجزیه شیمیایی روغن به علت گرما، آب و یا تماس با فلزی غیر مشابه

منجر به غلیظ شدن روغن، رسوب، تشکیل اسید، افزایش دمای عملیاتی و تخریب فیلترها می­‌شود.

دوده (در روغن موتور)

به طور معمول از احتراق ناقص

منجر به احتراق ناقص که نتیجتاً منجر به افزایش سایش و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

سوخت (در روغن موتور)

از طریق رینگ­های خراب پیستون وارد موتور می­شود

منجر به از دست دادن ویسکوزیته روغن، ایجاد گرما، اکسیداسیون می‌شود.

ضد یخ (در روغن موتور)

از طریق بلوک سیلندر ترک خورده وارد روغن می­‌شود.

منجر به آلودگی روغن، ایجاد لجن و احتمال خرابی را افزایش می­‌دهد.

نیتراسیون (در روغن موتور)

در مرحله احتراق موتور رخ می‌دهد.

می تواند اسیدهایی را تشکیل دهد که منجر به ابجاد لجن و تجزیه روغن می­‌شود.

سولفور

در بعضی از سوخت­های دیزل و بعضی روغن‌ها یافت می­‌شود.

می تواند اسیدهایی را تشکیل دهد که منجر به ایجاد لجن و تجزیه روغن می‌شود.

هنگامی که روان کننده‌ها اکسید می‌شوند، مواد واکنش‌پذیری را تشکیل می‌دهند که می‌تواند منجر به تشکیل رسوب شود. آنالیز روغن می‌تواند به شناسایی درجه اکسیداسیون روغن کمک کند. در جدول زیر چندین مورد از رسوباتی که معمولا تشکیل می‌شوند و مشکلاتی که ممکن است در هنگام خراب شدن روغن روانکاری رخ دهد، آورده شده است.

جدول ‏11: رسوبات تشکیل شده در روغن و مشکلات احتمالی

ایجاد رسوب مشکلات محتمل نمونه
لجن: در مخازن، محفظه‌ها و یاتاقان‌ها یافت می‌شود. زمانی تشکیل می‌شود که آلاینده ها شروع به ته نشین شدن از روغن می‌کنند. لجن با تجمع بیش از حد آلاینده‌ها ایجاد می‌شود.
لجن از آب، باقیمانده کربن، روغن اکسید شده و ترکیبات اسیدی، که می‌تواند منجر به تجزیه بیشتر روغن شود، تشکیل شده است. لجن می‌تواند جریان روغن را محدود کند و منجر به افزایش فشار، دمای روغن و سایش شود.

لحن

Gum یا صمغ: معمولاً در میل لنگ یا محفظه احتراق موتور یافت می‌شود. صمغ یا Gum زمانی ایجاد می‌شود که هیدروکربن‌های سوخت یا روغن به دلیل دمای بالا و احتراق بشکند.
صمغ می‌تواند روی سوپاپ‌ها، پیستون‌ها، رینگ‌ها، شیارهای رینگ و روی دیواره سیلندر ایجاد شود و باعث چسبیدن آلاینده‌ها و محدود کردن روغن کاری شود. عدم روانکاری باعث افزایش اصطکاک و سایش و محدودیت انتقال حرارت روغن روانکاری شود.

صمغ

انباشت کربن: در تمام سیستم‌های روغن کاری شده مانند موتورها، یاتاقان‌ها، پمپ‌ها و چرخ دنده‌ها یافت می‌شود. رایج‌ترین شکل آن دوده است. دوده به عنوان یک نوع رسوب در نظر گرفته می‌شود.
رسوبات جریان روانکاری را محدود و منجر به افزایش فشار و دمای روغن می‌شود.

انباشت کربن

آنالیز شرایط روغن


ویسکوزیته و اسیدهای خنثی (TBN/TAN)

ویسکوزیته مقاومت یک سیال در برابر جریان یافتن باتوجه به دما می­‌باشد و مهم‌ترین مشخصه روغن­‌های روان کننده است. در دماهای پایین غلظت و ویسکوزیته روغن افزایش و در دمای بالا غلظت و ویسکوزیته آن کاهش می‌­یابد. ویسکوزیته روغن ممکن است به دلیل اکسیداسیون یا ذرات بیش از حد افزایش یابد. همچنین ویسکوزیته ممکن است به دلیل آلودگی ناشی از حلال­‌ها، روغن سبک‌­تر دیگر یا تجزیه حرارتی کاهش یابد.

با شروع تجزیه روغن، انواع مختلفی از اسیدها تشکیل می­‌شود که می­‌تواند منجر به تخریب بیشتر روغن و سایش فلز شود. مهم است که یک نقطه شروع به منظور مقایسه روغن مورد استفاده ایجاد شود. همچنین یک نمونه پایه از روغن اولیه ضروری است. TAN یا (Total Acid Number) برای بررسی اسیدهای خنثی روغن‌­های مورد استفاده در تجهیزات هیدرولیک، دنده و کمپرسور هوا استفاده می­‌شود. عدد TAN به طور کلی در طول زمان افزایش می­‌یابد. TAN اولیه روغن باید به عنوان یک نمونه مرجع  تست شود. اگر TAN روغن مورد استفاده از مقدار نمونه مرجع سه عدد بالاتر باشد، روغن باید تعویض گردد.

TBN یا (Total Base Number) مقدار مواد بازی (قلیایی) موجود در روغن موتور را که اسیدها را خنثی می­کند، اندازه­‌گیری می‌­کند. مقدار TBN با نزدیک شدن به دور اتمام مصرف روغن کاهش می­‌یابد. TBN برای بررسی توانایی اسیدهای خنثی روغن موتور مورد استفاده قرار می­‌گیرد. هرچه این عدد کمتر باشد اثر اسیدهای خنثی روغن کمتر است. با افزایش اسیدها، رسوبات نیز افزایش می­‌یابد. تجمع رسوب نیز عمر موتور را کوتاه می‌­کند. TBN به عنوان BS (Base Number) نیز شناخته می‌­شود.

سخن پایانی

آنالیز روغن، یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای حفظ سلامت موتور شماست. با کمک آنالیز روغن، می‌توانید از عملکرد صحیح موتور خود اطمینان حاصل کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید. فروشگاه ما با ارائه انواع فیلتر روغن، قطعات یدکی موتور و ژنراتور با کیفیت، شما را در این مسیر همراهی می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات مورد نیاز خود، به فروشگاه آنلاین ما مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید