تاریخچه ین باخر
در این مقاله شما میخوانید
تاریخچه Jenbacher
در قلب تیرول، غولِ تولید موتورهای گازی: داستان INNIO Jenbacher
در قلب منطقهی تیرولِ اتریش، در شهر یِن باخ، غولی در صنعت موتورهای گازی و ماژولهای تولید همزمان برق و گرما (کوژنراتور) وجود دارد: شرکت INNIO Jenbacher. این شرکت، یکی از زیرمجموعههای INNIO، پرچمدار فناوری موتورهای گازی این گروه است (فناوری دیگرشان، موتورهای Waukesha نام دارد).
اما داستان INNIO Jenbacher به قدمتی دیرینه باز میگردد. در سال 1959، شرکتی با نام Jenbacher Werke در این مکان تاسیس شد و به تولید موتورهای گازی و دیزل و همچنین لوکوموتیو میپرداخت. در سال 2003، جنرال الکتریک این شرکت را خریداری کرد و در نهایت در سال 2018، INNIO مالکیت آن را به دست آورد. در جریان این خرید، نام شرکت به INNIO Jenbacher GmbH & Co. OHG تغییر یافت.
امروزه، INNIO Jenbacher به عنوان یکی از پیشگامان در طراحی و تولید موتورهای گازی و ماژولهای کوژنراتور شناخته میشود. موتورهای این شرکت در صنایع مختلفی از جمله تولید برق، فشردهسازی گاز، کاربردهای دریایی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.
INNIO Jenbacher به تعهد خود به نوآوری، کیفیت و پایداری مشهور است. این شرکت با ارائه طیف گستردهای از محصولات و خدمات، به مشتریان خود در سراسر جهان کمک میکند تا به طور کارآمد و پایدار به نیازهای انرژی خود دست پیدا کنند.
ریشههای دیرینه در پسِ نامی نو: داستان شرکت INNIO Jenbacher
شرکت INNIO Jenbacher با وجود قدمت نسبتاً کوتاهی که به نام خود دارد، از تاریخچهای غنی و ریشههایی دیرینه برخوردار است. داستان این شرکت به سال 1487 میلادی باز میگردد، زمانی که خانوادهی فوگِر معدن و ریختهگریای را در این منطقه بنا نهادند.
در سال 1657، مالکیت تمام املاک فوگِرها در تیرول به دست دولت افتاد. با اتمام ذخایر مس و نقره، معدن تمرکز خود را بر استخراج آهن معطوف کرد. در سال 1881، جولیوس و تئودور رایتلینگر این شرکت را خریداری کردند. اما در سال 1909، ذخایر آهن نیز به اتمام رسید و تنها بخش ریختهگری پس از رونق دورهی جنگ جهانی اول باقی ماند.
با آغاز جنگ جهانی دوم، کل منطقهی تیرول به تصرف درآمده و شرکت موظف شد «برای منافع کشور آلمان نازی» کار کند. کارخانه، لنت ترمز برای راهآهن رایش آلمان تولید میکرد و از سال 1939، قطعات بدنهی هواپیما و موتورهای موشک را در ین باخ (برخی بر اساس طرحهای موتور موشک هواپیمای با سوخت مایع شرکت هلموت والتر) برای شرکت هاینکل به عنوان تولیدکنندهی تحت لیسانس میساخت.
با پایان جنگ جهانی دوم و سقوط آلمان نازی، کارخانه تحت مالکیت دولت قرار گرفت و میبایست به تولیدات غیرنظامی روی میآورد. کار خود را با تولید ظروف آشپزی و همچنین تعمیر واگنهای راهآهن آغاز کرد.
این سرآغاز مسیری جدید برای شرکتی بود که امروزه به عنوان INNIO Jenbacher شناخته میشود و در زمینه طراحی و تولید موتورهای گازی و ماژولهای تولید همزمان برق و گرما (کوژنراتور) پیشرو است.

متخصصان و ایدهای نو: تولد موتورهای دیزل INNIO Jenbacher
با وجود کارگران ماهر و متخصص در کارخانه، جهت تازهای پیدا شد: تولید موتورهای دیزل. اولین محصول، موتور دیزل 15 اسب بخاری دو زمانه بود که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و به تولید انبوه رسید.
این نقطه شروعی برای تولید مدلهای جدید موتورهای دو و چهار زمانه INNIO Jenbacher بود. موتورهایی با نامهای JW 15 (با قدرت 8 تا 15 اسب بخار)، JW20 (با قدرت 15 تا 20 اسب بخار) و JW20M (همان موتور JW20 با یک لرزهگیر جرمی برای مقابله با لرزش سیلندر واحد) به بازار عرضه شدند.
موفقیت این موتورها، شرکت را به سمت تولید ژنراتور، کمپرسور و پمپهای باکیفیت نیز سوق داد.
فراز و نشیبهای سهامداری INNIO Jenbacher
سال ۱۹۵۹، شرکت با نام Jenbacher Werke AG بازسازی شد. سهامداران اصلی آن در آن زمان، Creditanstalt با ۳۵ درصد سهم و Mannesmann با ۲۶ درصد سهم بودند و مابقی سهام به صورت شناور در بازار باقی ماند. Creditanstalt به تدریج سهم خود را افزایش داد و در نهایت با خرید سهام Mannesmann از طریق شرکت Andritz AG که تحت کنترل CA بود، مالکیت عمدهی سهام شرکت را به دست آورد. در سال ۱۹۷۹، تعداد کارکنان شرکت به ۱۵۵۰ نفر رسید.
مالکیت شرکت در سال ۱۹۸۸ به Auricon Beteiligungs AG منتقل شد. در سال ۱۹۹۱، شرکت به دو بخش مجزا تقسیم شد: بخش سیستمهای انرژی ین باخر (JES) و بخش سیستمهای حمل و نقل ین باخر (JTS). در همان سال، JTS سهمی معادل ۲۹.۹ درصد از شرکت بریتانیایی Telfos Holding را خریداری کرد که به آنها نفوذ در شرکت Ganz-Hunslet (کارخانهی سابق لوکوموتیو مجارستانی Ganz-MÁVAG) را میداد. در دوازدهم دسامبر ۱۹۹۱، JTS موفق به کسب اکثریت سهام Telfos شد و در سال ۱۹۹۳ سهام باقیماندهی جنرال الکتریک را نیز خریداری کرد.
در سال ۱۹۹۷، ین باخر با همکاری شرکت AEG و از طریق یکی از زیرمجموعههای خود به نام Integral Verkehrstechnik AG Jenbach، تلاش کرد تا وارد بازار تراموا شود. این تلاش با شکست مواجه شد و زیان بیش از ۲۲ میلیون یورویی را برای شرکت به همراه داشت. در نهایت، بخش تولید تراموای Jenbacher به Connex فروخته شد.
سال ۱۹۹۸، همکاری Jenbacher با Clarke Energy آغاز شد که اکنون به یکی از بزرگترین توزیعکنندگان موتورهای گازی این شرکت تبدیل شده است .در نهایت، بخش باقیماندهی مربوط به موتورهای گازی در سال ۲۰۰۳ توسط جنرال الکتریک خریداری شد .جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۸ برندهای Jenbacher و Waukesha را به شرکت سرمایهگذاری خصوصی Advent International فروخت که منجر به تاسیس شرکت جدید INNIO شد.
آخرین تحول قابل ذکر در سال ۲۰۲۰ رقم خورد، زمانی که INNIO شرکت PowerUP را که در سال ۲۰۱۶ توسط کارکنان سابق INNIO تاسیس شده بود و در زمینه تولید قطعات یدکی و خدمات موتورهای گازی فعالیت میکرد، خریداری کرد.
فعالیتهای ریلی INNIO Jenbacher: از تعمیر واگن تا لوکوموتیو
فعالیتهای ریلی INNIO Jenbacher به سال ۱۹۴۵ بازمیگردد، زمانی که آنها تعمیر واگنهای قطار را برای نیروهای اشغالگر فرانسه برعهده گرفتند. این فعالیتها تنها شروع ماجرا بود. در سال ۱۹۴۹، شرکت به ساخت موتورهای دیزل، واگنهای نیرومحرک، کامیونها و کمپرسورهایی مجهز به همین موتورها روی آورد. علاوه بر این، آنها اقدام به ساخت واگنهای ریلی برای راهآهن فدرال اتریش و سایر شرکتهای راهآهن کردند.
سیستم نامگذاری لوکوموتیوها:
شرکت Jenbacher Werke برای لوکوموتیوهای خود، سیستمی بر اساس نوع انتقال نیرو، عملکرد تقریبی، آرایش چرخها، کاربرد و وزن عملیاتی در نظر گرفته بود. برای مثال، لوکوموتیو سری ۲۰۶۰ راهآهن فدرال اتریش با نام کاری DH200B28 شناخته میشد. سایر مدلها نیز نام JW را یدک میکشیدند.
لازم به ذکر است که بخش مهندسی راهآهن این شرکت بعدها توسط Molinari Rail تصاحب شد.

تخصص INNIO Jenbacher: موتورهای گازی پاک و کارآمد
شرکت INNIO Jenbacher امروزه به طور خاص بر روی موتورهای گازی با احتراق کمدما (lean burn) تمرکز دارد. این موتورها میتوانند در نیروگاههای تولید همزمان برق و گرما (کوژنراتور) و همچنین ژنراتورهای برق سیار (containerized) به کار گرفته شوند. فعالیت ین باخر در زمینهی تولید موتورهای گازی به سال ۱۹۵۷ باز میگردد.
دفتر مرکزی و کارخانهی اصلی INNIO Jenbacher همچنان در شهر یِنباخِ اتریش قرار دارد و بیش از ۱۴۰۰ نفر را در استخدام خود دارد. این شرکت، موتورهای گازی را به طور کامل در این کارخانه تولید میکند، از جمله میللنگهایی که خودشان میسازند.
موتورهای گازی INNIO Jenbacher همگی از نوع احتراق اتو (Otto cycle) هستند و از شمعهای صنعتی (Spark Plug) برای جرقهزنی استفاده میکنند. مدلهای کوچکتر از احتراق استوکیومتری (stoichiometric) بهره میبرند، درحالی که موتورهای بزرگتر از احتراق کمدما با احتراق پیش محفظه (prechamber ignition) استفاده میکنند.
سوخت این موتورها بسیار متنوع است و شامل گاز طبیعی، گاز محل دفن زباله، گاز فاضلاب، بیوگاز، گاز معدن، گاز زغالسنگ، گاز سنتز (syngas) و هیدروژن میشود. به دلیل این انعطافپذیری، موتورهای INNIO Jenbacher اغلب در کاربردهایی به کار میروند که در حالت عادی گاز سوزانده میشود (flaring) یا به اتمسفر رها میگردد. این موتورها به تبدیل ضایعات به انرژی کمک میکنند.
لازم به ذکر است که متان (گاز اصلی موجود در گاز طبیعی) پتانسیل گرمایش زمین بسیار بالاتری نسبت به دیاکسید کربن دارد. بنابراین برای بهرهبرداران، سوزاندن گاز در موتور به جای رها کردن آن به اتمسفر، راه حل منطقیتری به نظر میرسد. از دیگر کاربردهای این موتورها میتوان به مراکز داده، گلخانهها یا واحدهای تولید همزمان گرما و برق برای صنایع مختلف اشاره کرد. همچنین، این موتورها به صورت واحدهای سیار (containerized) نیز ارائه میشوند.
غول موتورهای گازی: معرفی INNIO Jenbacher J920 FleXtra
آخرین شاهکار INNIO Jenbacher، موتور گازی J920 FleXtra است. این موتور با پیکربندی V20، حداکثر توان خروجی ۹.۵ مگاوات (معادل ۱۲۹۱۵ اسب بخار) را ارائه میدهد. با شروع تولید، J920 با بازدهی الکتریکی ۴۸.۷ درصد و بازدهی حرارتی در سیستم تولید همزمان برق و گرما (CHP) بیش از ۹۰ درصد، به عنوان کارآمدترین موتور گازی ین باخر شناخته خواهد شد.
راز کارآمدی بالای J920 چیست؟
این موتور از دو فناوری پیشرفته بهره میبرد: زمانبندی سوپاپ مدل میلر و توربوشارژر دو مرحلهای. همچنین، طراحی J920 به صورت سه بخش مجزا انجام شده است: بخش اول خود موتور، بخش دوم ژنراتور برق، و بخش سوم واحد توربوشارژ. این واحد توربوشارژ شامل هر دو توربوشارژر و خنککنندههای هوای شارژ به همراه تمام لولههای ورودی و خروجی و شیرهای بایپس است.
شبیه به اکثر موتورهای دیزل دریایی مدرن، J920 از یک میل بادامک چند تکه بهره میبرد. علاوه بر این، سرسیلندرهای مجزا، لاینر سیلندر، پیستون و میل لنگ این موتور به صورت یک “واحد قدرت” ماژولار طراحی شدهاند. این طراحی منحصربهفرد، جداسازی و تعویض آسان این اجزا را برای سهولت در نگهداری و تعمیرات اساسی ممکن میسازد.

کنترل موتورهای ین باخر با سیستمهای پیشرفته ایرانی
در حالی که شرکت ین باخر به عنوان یکی از پیشروترین تولیدکنندگان موتورهای دیزلی و گازسوز در جهان شناخته میشود، تحریمهای اعمال شده علیه ایران، دسترسی به خدمات و قطعات یدکی این شرکت را برای کاربران ایرانی دشوار کرده است.
شرکت راک با درک این چالش، اقدام به طراحی و ساخت سیستمهای کنترل بهینه و مطمئن برای موتورهای ین باخر کرده است. این سیستمها با استفاده از فناوریهای روز دنیا و با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان ایرانی، به گونهای طراحی شدهاند که نیازهای مختلف کاربران ایرانی را به طور کامل برآورده کنند.
سیستم های کنترل راک برای طیف گستردهای از موتورهای ین باخر، از جمله مدلهای قدیمی و جدید، قابل استفاده هستند.
شما میتوانید برای آشنایی با خدمات و محصولات ما از صفحه اصلی و فروشگاه آنلاین دیدن فرمایید.