تست نشتی باک

 مخازن سوخت خودروها یا به طور کلی وسایل نقلیه موتوری نقش اساسی در خودرو دارند و یکی از قسمت مهم و حساس در خودرو محسوب می‌گردد. طراحی باک باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر ذخیره و توزیع کارآمد سوخت، حداکثر ایمنی را برای کاربران نهایی تضمین کند.

کیفیت مخازن بنزین یا گازوئیل مطابق با استانداردها ضروری است و باید کاملاً کنترل شود. یکی از آزمون­‌هایی که برای بررسی درستی باک قبل از نصب بر روی مجموعه خودرو استفاده می­شود تست نشتی  این قطعه می­‌باشد.

برای تست نشتی قطعات پنج روش مختلف وجود دارد:

 

  • تست غوطه‌وری یا تست حباب

ابتدایی‌‌ترین نوع تست نشتی، تست غوطه‌وری است که به آن تست حباب نیز گفته می­‌شود. در این تست قطعه تحت فشار مشخص قرار می‌گیرد و پس از آن را در آب فرو می­رود، سپس کاربر دنبال حباب­ های گاز می‌گردد. معمولاً هوای فشرده برای آزمایش غوطه‌وری استفاده می‌گردد و قطعه در فشارها و بازه‌های زمانی مختلف آزمایش می‌شود.

این یک روش ساده و مقرون به صرفه برای تشخیص اولیه و محل نشتی است. این تست بسیار به اپراتور بستگی دارد. این آزمایش منبع نشتی را شناسایی نمی­‌کند و برای قطعات بزرگ با نرخ نشتی پایین کند است.

 

  • تست نشتی افت یا کاهش فشار

تست نشت افت فشار یک نوع بسیار رایج از آزمایش نشتی است که در آن قطعه یا مجموعه تحت فشار قرار می­‌گیرد، سپس فشار تست از قطعه جدا، و نرخ افت فشار در طول زمان اندازه­ گیری می‌شود. این تست سریع و بسیار دقیق است.

 

  • تست نشتی خلا

تست نشتی خلاء به روشی مشابه با آزمایش نشتی کاهش فشار عمل می‌کند. در این تست، هوا از قطعه یا مجموعه برای تشخیص نشتی تخلیه می‌شود. تست نشتی خلاء معمولاً برای قطعاتی که ممکن است از منابع خارجی نشتی داشته باشند، مانند سنسورهای زیر آب، لوله‌ها یا محفظه‌های الکتریکی در فضای باز استفاده می‌شود.

 

  • تست نشتی جریان جرمی

در تست جریان جرمی، هوا به داخل یک قطعه تحت فشار تزریق و نرخ جریان ورودی به قطعه را همانطور که هوا در فشار ثابت تزریق می­‌شود، اندازه‌گیری تا نشت قطعه تعیین گردد. تست نشتی جریان یک آزمایش نشتی غیر مخرب است که برای نشت‌های بزرگ و انسداد ایده‌آل است. حساسیت این تست گاهی برای نشت­ هایی کوچک بسیار کم است. همچنین، دقت به شدت به محدوده اندازه‌گیری فلومتر، تمیزی هوای آزمایش و پایداری فشار عرضه سیستم بستگی دارد.

 

  • تست نشتی ردیابی گاز

برای قطعات و سیستم‌هایی با نرخ نشتی بسیار پایین، می‌توان از تست نشتی ردیاب گاز مانند تست نشت بو، تست نشتی نیتروژن، تست نشت هلیوم استفاده کرد. تست نشتی ردیاب گاز تحت تأثیر تغییرات دما یا فشار رخ داده در داخل قطعه قرار نمی‌گیرد، بنابراین برای کاربردهایی که قطعات در دماهای متفاوت آزمایش می شوند و نرخ نشتی در سطح پایین قراردارد، ایده آل است.

دستگاه تست نشتی باک طراحی و ساخته شده توسط گروه صنعتی رهپویان انرژی کاویان قابلیت تست باک به صورت غوطه­‌وری و تست افت فشار را دارا می‌­باشد. در این دستگاه، پس از شروع فرایند آزمون، هوا داخل باک تزریق شده و پس از رسیدن هوا به فشار مشخص (فشار هوای داخل باک به صورت پیوسته توسط یک سنسور فشار هوای مطلق کنترل و مانیتور می­‌گردد)، تزریق فشار هوا متوقف و باک داخل مخزن آب غوطه‌­ور می‌­گردد. در این مرحله اپراتور به صورت چشمی وجود نشتی و ایجاد حباب داخل مخزن را بررسی می­‌کند. همچنین در صورت افت فشار مشخص داخل باک، تست fail می­‌گردد.

پارامترهای قابل تنظیم در این دستگاه عبارت است از: فشار هوای داخل باک، مدت زمان تست و فشار هوایی که باعث می­شود تست قطعه fail شود.

برای دستگاه تست نشتی باک یک رابط کاربری 19 اینچی لمسی در نظر گرفته شده است که دارای صفحه‌هات زیر می­‌باشد.

تنظیمات مهندسی: در این صفحه پارامترهای مدت زمان تست، بیشینه فشار هوای تزریقی داخل قطعه و فشاری که باعث می­‌شود قطعه fail گردد، قابل تنظیم است.

آزمون: مراحل مختلف تست، خطاهای رخ داده در فرایند آزمون، تعداد قطعه درست و معیوب، فشار باک و زمان گذشته از تست در این صفحه قابل رویت می­‌باشد.

Manual: این بخش برای بررسی درستی عملکرد اجزای مختلف دستگاه در نظر گفته شده است.

پیمایش به بالا